|
Mgr. Božena Jurišová
Fotogaléria
Článok: Dukla 25. júna 1997, 3 strana
Hľadám krásu, ktorá je
všade okolo nás. Vidím ju zrakom, ale aj srdcom. Štetec a pero v mojich
rukách ju ukladajú do kroniky obrazov pre radosť a šťastie iných. Som
šťastná, keď môžem pomôcť iným, byť šťastným, duševne pokojným a
dobromyseľným. Tvorím láskou, ktorú rozdávam všetkým - snažím sa o to
všetkými výtvarnými prostriedkami. Vytváram miniatúrne obrázky, ale aj
väčšie rozmerné obrázky. Typickejšie sú mi modernejšie prvky viac než
realistické. Rada používam tak temperu, kvaš, olej, ako aj akvarel,
kresbu tušom alebo kombinované techniky. Rada by som vytvorila aj
ilustráciu knihy, ozve sa mi niekto ?
Rada by som
spolupracovala aj s niektorými nadáciami, ako sú napr. "Nadácia
rakoviny", a iné.
Čakám na vás !
Mgr. Božena Jurišová
(
Tel.: 0915 / 902 572 )
Slová
o výtvarníčke a jej tvorbe.
Východné Slovensko - región našej
výtvarníčky Mgr. Boženy Jurišovej, rod. Pankuchovej - hlboko zasiahol
do dejín kultúry nielen východného, ale aj celého Slovenska. Východ
Slovenska sa môže pýšiť, že sa významnou mierou podieľa na kultúrnom
vývoji Slovenska. Spomenieme Levoču - gotický oltár Majstra Pavla z
Levoče; Košice - Košický dóm, Urbanova veža; Bardejov - Chrám sv.
Egídia; Prešov - Gotický kostol a iné významné skvosty výtvarného
umenia či architektúry, maliarstva, sochárstva a umeleckých remesiel.
Spomínané ojedinelé artefakty výtvarného umenia neunikli vedeckému
bádaniu, ukrývajú v sebe hodnotové skvosty, ktoré hovoria o najstaršom
osídlení východného Slovenska.
Vznik vysokoškolského štúdia na
východnom Slovensku v r. 1950 má veľký význam pre celé Slovensko. Na
Východe vznikom pedagogickej a filozofickej fakulty vznikli dve
významné katedry výtvarného umenia. Po integrácii ostala iba katedra
výtvarnej výchovy na PdF. Aj táto udalosť významne ovplyvnila kultúrny
život Slovenska.
Mgr. Božena Jurišová pochádza z malej,
útulnej dedinky Čelovce v okrese Prešov, kde mal umelecký život bohaté
dejiny z hľadiska výtvarného umenia. Pani Jurišová vyrástla v
prostredí, ktoré svojím spôsobom ovplyvnilo aj jej budúce životné
ciele. Matka - známa ľudová výšivkárka, otec - huslista, výrobca huslí,
stolár, kolár prispeli k tomu, aby sa zmysel ich života preniesol do
hlbín duše mladého dievčaťa. Ľudové umenie u mnohých velikánov
výtvarného alebo hudobného umenia malo pevné, hlboké miesto. Tvorivé
umelecké prostredie, v ktorom vyrastala, jej umožnilo zoznámiť sa so
zobrazujúcimi materiálmi už v mladosti. Významnou mierou ju ovplyvnili
aj učitelia výtvarnej výchovy, ako bol pán učiteľ Horváth na OSŠ v
Chmeľové, ktorý ako zanietený výtvarník rozpraco val učebné osnovy pre
výtvarnú výchovu. Pričinil sa o formovanie jej ume leckého cítenia a
myslenia. Výtvarná účasť v krúžku v Giraltovciach v r.1960 pod vedením
pána Potáša tiež významne zasiahla do tvorivej rozvíjajúcej sa
činnosti. Pán Potáš sa významne podieľal na formovaní výtvarného
vnímania a vštepoval jej lásku k umeniu ako takému. Možno práve tento
moment zohral významnú úlohu pri rozhodnutí o budúcom povolaní aj
usmernení pri rozvíjaní jej výtvarného myslenia a tvorivosti.
Prijatie na PdF UPJŠ v odbore Rj - Vv
prispelo k ďalšiemu rozvoju talentu Boženy Jurišovej. Stretla sa s
významnými umelcami - odborníkmi akad. maliar mi, ako sú Doc.Markovič,
Doc.Hapák, Doc.Šafranko, akad. maliari Muška, Sučka, Gaj, Dic a ďalší,
ktorí pôsobili na KW a snažili sa odovzdať menovanej všetko, čo
pokladali za užitočné pre rozvoj mladého talentu. Medzi študentami, ako
aj učiteľmi bola veľmi obľúbená pre svoje kladné charakterové
vlastnosti, ale najmä pre jej výtvarné vlohy - talent, vnímavosť a
záujem o výtvarné problémy. Výrazne sa podieľala ako študentka na
úprave interiéru fakulty, mesta, kde sa prejavila jej tvorivosť,
fantázia, nápaditosť, ale najmä pevná vôľa, ktorá ju sprevádzala pri
ďalších úspechoch.
Po ukončení VŠ pôsobí ako učiteľka na
základnej škole a žiaci pod jej vedením získavajú mnohé výtvarné
ocenenia. Bola motivačným príkladom pre svojich žiakov, ktorí odišli
študovať na rôzne umelecké školy obohatení o nové umelecké myslenie,
výtvarný cit a lásku k umeniu. Jej nadobudnuté vedomosti, skúsenosti a
pedagogicko-výtvarné myslenie prispeli k zoznámeniu sa s umením a
umeleckou výchovu. Je chvályhodné, že p. Jurišová prejavila výtvarnú
aktivitu ako učiteľka výtvarnej výchovy. Jej rozhodnutie vystavovať
vlastné výtvarné práce na verejnosti by mali podnietiť aj ostatných
výtvarníkov - učiteľov k aktívnej vlastnej tvorbe. V tvorbe autorky ide
o poctivú a pozitívne tvorivú činnosť, ktorou učiteľ - výtvarník
dosahuje istotu svojej profesionálnej orientácie.
Autorka sa na svojej prvej výstave
prezentuje s viac ako 50 obrazmi. Čo do počtu vystavovaných diel je to
rozsiahla výstava aj pre zrelého umelca - výtvarníka. Pozoruhodné je,
že p. Jurišová má diametrálne širokú paletu umeleckých výtvarných
techník, ako je kresba perom, maľba, pastel, kombinované techniky,
akvarel, tempera, kvas, olej, lavírovaná kresba, čo svedčí o jej
širokom odbornom a umeleckom snažení a tvorivosti. Má veľa dispozícií
pre umelecko - výtvarné myslenie a tvorivosť.
Na výtvarné umenie sa musíme pozerať
ako na dobovú, spoločensky, časovo aktuálnu zložku kultúry, ktorá
odráža nadčasovú aktuálnu problematiku, kde nadčasová problematika
závisí od talentu a tvorivej zodpovednosti autora. V
skutočnom umení nevznikne nič náhodne ani samo od seba, ale je to
dlhodobý výtvarný proces. Rozhodujúcim činiteľom tvorivého profilu bol
vlastný, hlboký a nepredstieraný vzťah k človeku, prírode a spoločnosti
s jej životnými peripetiami. Z vystavovaných
prác je možné usúdiť, že sú výsledkom zhromažďovania a uplatňovania
vlastných skúsenosti a prehodnocovania celkového výtvarného úsilia.
V tvorbe Boženy Jurišovej je široký
diapazón námetov od krajiny, cez zátišie, abstraktné kompozície,
figurálne kompozície tvoriace symboliku života. Zobrazené motívy nie sú
náhodné, ale majú svoje adekvátne opodstatnenie. Prírodné motívy ako
krajina sú výtvarným problémom zaznamenaným do roviny obecne platnej
výpovede. Autorka krajinu chápe ako životné prostredie človeka našej
doby s hlbokým zmyslom pre harmóniu farieb. Krajinárskemu motívu dáva
hlboký význam , ktorý pramení z pochopenia života ako súhrnu radostných
situácií, nálad, okamihov. V jej tvorbe vidieť snahu vytvoriť obraz
poetický. Výtvarné kompozície či už v krajine alebo v iných žánroch
majú všeobecnú zrozumiteľnosť pre všetky vrstvy spoločnosti. Kompozičná
uváženosť je viditeľná už vo výbere motívu so zameraním na farebnú
harmóniu. Hlboko uvažuje o kolorite, ktorý je vyrovnaný vo valérových
vzťahoch, je pevne viazaný priestorovo-tvárnou úlohou farebných plôch.
Výraz krajiny sa výrazne dynami zuje a nezriedka nadobúda rys
monumentaliky. Závažným výtvarným prvkom je, že autorka od dramatických
dejov a tvarov smeruje k vnútornej farebnej dramatike myšlienky. V
obrazoch vnútorne zdôvodňuje pretvorenie farebnej plochy,
charakteristickou črtou jej obrazov je koloristická intenzita a
koloristická umiernenost, rytmické členenie farebných plôch, dynamické
plynutie farby, vzrušenie a bravúrne kreslená línia.
Na základe jej tvorby sa domnievame, že
výtvarný život neostane strnulý, ale naopak, podnieti rozvinúť bohatý
zdedený genetický rodičovský dar. Po zhliadnutí vystavovaných prác,
najmä z posledného obdobia p. Jurišovej, môžeme konštatovať a
zodpovedne povedať, že dosiahla úroveň profesionálneho umelca.
Doc. Pavol Markovič

|
|